تبلیغات
کد پیام خوش آمد گویی به آینده امیدوار باشید - فرش نایین1
 
به آینده امیدوار باشید
اطلب العلم من المهد الی اللحد ز گهواره تا گور دانش بجوی(حضرت محمد)
 
 
 

در امر نساجی شهرت نایین در سالهای قبل به عبای بسیار ظریف آن بود که از پشم شتر بافته می شد اما کم کم عبا بافی رونق خود را از دست داد و مردم این شهر نیز قالیبافی را جایگزین آن کردند.
سیسیل ادواردز در مورد قالی نایین می گوید: چون قالیبافان به ریسیدن کلافهای ظریف برای تهیه پارچه های نازک و ریز عادت داشتند، چله های قالیچه را طوری قرار دادند که در هر اینچ 2222 گره به دست آمد و به این ترتیب قالیچه هایی تهیه کردند که از لحاظ ریزی بافت تا آن موقع در ایران نظیر نداشت. چون جنسی جدیدی بود و میزان فرآورده نیز زیاد نبود، خیلی خوب به فروش رفت.
آغاز ورود و تجارت قالی نایین در تهران (پایتخت) رامی توان سال 1318 هجری شمسی، یعنی در سالهای آغازین جنگ دوم جهانی برشمرد. این جریان در پیشبرد هنر قالیبافی این منطقه بسیار مؤثر بودو باعث معرفی هر چه بیشتر آن گردید.

ادواردز در این مورد نیز می گوید: سپس جنگ جهانی آغاز گردید و بازار تهران رونق گرفت. در آن هنگام از نظر تازه به دوران رسیده های پایتخت هیچ کالایی خیلی خوب و یا خیلی گران نبود. پس قالیچه های نایین به تهران حمل گردید و در آن جا به عنوان ریز باف ترین و یکی از بهترین قالیچه های ایران شناخته شد.

توضیحات مذکور مربوط به اوضاع قالیبافی در نایین تا سال 1328 شمسی می باشد. اما با سپری شدن این برهه زمانی و آغاز شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جدید در جهان، بازارهای جدید و وسیع تری برای قالی نایین پدید آمد. به طوری که نه تنها باعث گرایش هر چه بیشتر مردم نایین به سوی این حرفه گردید، بلکه سبب تمایل قالیبافان سایر نواحی کشور نیز به امر تولید فرش نایین شد.
امروزه در منطقه نایین، قالیبافی جزء لاینفک زندگی مردم شده، به طوری که تقریباً در تمامی منازل حداقل یک دار قالیبافی برپاست و بیننده تیزبین در یک نگاه جهتگیری تمامی امور ظاهری و باطنی شهر را در راستای قالیبافی می بیند. آنچنان که نام نایین، تصویر گر شهری با کوچه و گذری پوشیده از قالی در جهان گردیده است.

در حدود سال 1310 هجری شمسی، نشر و انتقال قالی نایین به بخشها، روستاها و شهرهای همجوار آغاز شد. بدین ترتیب در منازلی که دار قالی برپا بود، در مقابل یکسال کار بدون مزد (به دختران طالب یادگیری که از روستاهای اطراف مراجعه مینمودند) آموزش قالیبافی می دادند. پس از این مدت کارآموزان خود اقدام به برپایی دار قالی در منازل خویش می نمودند و ایشان نیز تحت شرایط مذکور به آموزش قالیبافی مبادرت می ورزیدند. این جریان موجب انتقال این هنر – صنعت به روستاهای اطراف و شهرهای همجوار گردید.

مهمترین جهش توسعه، بخش خوربیابانک بود که توسط فردی به نام، رحیم رنگ آمیز نایینی که خدمتگزار اداره آموزش و پرورش نایین بود و سپس به بخش خور منتقل گردید، صورت پذیرفت
اما توسعه و گسترش فرش نایین به این جا نیز ختم نشد و به شهرها و مناطق مهم دیگر همچون: کاشمر، مشهد، آمل (مازندران)، چهار محال و بختیاری، اصفهان، فارس، زاهدان و غیره نیز راه یافت. و این در شرایطی بود که این شهرها عمدتاً خود از مراکز قالیبافی بوده و دارای قالی بومی خاصی بودند.

پیدایش صنعت و هنر فرش در نایین به شهادت کتاب تاریخ نایین تالیف عبدالحجت بلاغى با بنیان گذارى اولین مدرسه نایین ارتباط دارد. در سالهاى آغازین نهضت مشروطه ایران یکى از فضلا به بنام « ادیب نایینى» در دهه 1290 شمسى در کنار مکتب خانه هاى سنتى مرسوم، مدرسه اى جدید به سبک مدارس امروزى را در نایین تاسیس نمود. در سالهاى 1296 شمسى تا 1307 فردى بنام میرزا جلال پیرزاده که ناظم مدرسه بود متوجه گردید که بسیارى از دانش آموزان علیرغم هوش و استعداد فوق العاده پس از اخذ تصدیق ابتدائى به دلیل ضعف اقتصادى بعنوان نیروى مولد کار در خدمت اقتصاد غالباً کشاورزى و کارگرى خانواده قرار گرفته و ناچار به ترک تحصیل مى باشند.
لذا در سال 1302 شمسى با هزینه شخصى کلاس فنى در مدرسه ایجاد نموده و از دو برادر بنامهاى میرزا سید حسین و میرزا سید جواد سجادى که با هنر قالى بافى در منطقه اراک آشنا شده بودند دعوت به همکارى و آموزش نمود، که طى دو سال دانش آموزان با ذوق را با این هنر آشنا نمود. اگر چه میتوان این دو برادر را جزء اولین بافندگان فرش در نایین قلمداد نمود ولى مردم نایین از دیر باز با هنر بافتن زیلو، پلاس و گلیم و جامه هاى دست باف کرباسى با استفاده از پنبه هاى تولیدى در اقلیم کویر آشنا بوده اند و حتى سالیان متمادى با استفاده از موى شتر اصلى ترین جامه مردم «عبا» را تولید نموده اند.

بدین سبب میتوان به فراست و تیزبینى آن معلم دلسوز پى برد که با تغییر چرخه تولید و بافت، هنر بافتن مردم منطقه را به هنرى پرسود و منفعت سوق داد. به موازات کار مدرسه بانوئى قالیباف که اصالتاً اهل اراک بوده و با فردى اهل نایین ازدواج نموده بود، در منازل به آموزش زنان و دختران همت گماشت و طولى نکشید که اولین کارگاه قالى بافى با مساعى فردى بنام حاج ملا قاسم صادقى در محله چهل دختران نایین شروع به تولید فرش نمود.

در ابتدا به دلیل نبود طرح و نقشه بومى از طرحهاى اصفهان و ... استفاده مى شد که به مرور افرادى همانند برادران حبیبیان خصوصاً حاج فتح اله حبیبیان، على محمد رهنما، سید محمد برهانى، ولى اله شرعى، مرتضى پهلوان صفائى، با استعانت از طبیعت کویرى و فرهنگ غنى مردم و با الهام از معمارى و گچ بریهاى مسجد جامع نایین « متعلق به قرن دوم تا چهارم هجرى» به ابداع طرح و نقشه پرداخته و بافنده خلاق که با هنر بافتن از پیش بیگانه نبود دقت، نظم و سلیقه را چاشنى کار نموده و این محصول ظریف را جایگزین عبا (که با تغییر پوشش عمومى در حال منسوخ شدن بود) نمود.
از میان افراد فوق الذکر خانواده حبیبیان بعنوان یکى از بانیان صنعت فرش نقش اصلى و اساسى ترى در جنبه هاى هنرى و تزیینى فرش ایفا نمود که به دلیل کیفیت بالاى فرشهاى ابریشمى محصول کارگاههاى آنان، با مارک نایین ـ حبیبیان به شهرتى عالمگیر دست یافته که بیشتر آن به کشورها اروپائى و آمریکایى به فروش رسیده و مى رسد.

پس از تکثیر تصاعدى دارقالى در کمتر از دو دهه صنایع مادر و جانبى عمدتاً سنتى و دستى همانند نخ ریسى، نخ تابى، چله دوانى، نقشه کشى ، رنگرزى، رفوگرى، قالیشویى و قالى سازى بطور کاملاً مستقل خودکفا و بومى در نایین بوجود آمد که بعنوان مثال براى رنگ آمیزى خامه با شیوه هاى کاملاً سنتى از مواد موجود در طبیعت همانند پوست انار، پوست گردو و روناس استفاده مى گردد.
مواد اولیه مورد نیاز تولید فرش عبارت است از خامه، ابریشم، نقشه و طرح که بطور کلى نقشه حائز اهمیت بوده که ظرافت و رنگ آمیزى خارق العاده بعضاً 5/1 تا 2 برابر به ارزش آن افزوده و به نظر اهل فن نقشه خوب توانائى پوشاندن دیگر عیوب قالى را خواهد داشت.
از جمله نقشه هاى مورد استفاده مى توان از طرحهاى لچک و ترنج، شکارگاه، گلدانى، گلى مرغى، درختى یا جنگلى نام برد که با کاربرد رنگهاى یشمى، کرم وسرمه اى در متن فرش و ترکیبات دیگر رنگها همانند عنابى، نخودى، قرمز، سفید در حواشى استفاده گردیده و از ابریشم براى ، برگها و ساقه گیاهان استفاده گردیده که این امر از تداخل رنگها جلوگیرى مى نماید.
معیار ظرافت فرش از لاى نخ چله معین که در انواع 4 لا، 6 لا، 9 لا در نوسان بوده که نوع 4 لا کمیاب بوده و ظرافت تار و پود آن به حدى است که براى بافت نیاز به سرپنجه هاى نازک و براى نقشه خوانى نیاز به بینائى قوى است که این کار از عهده نوجوانان 8 تا 10 ساله ساخته است.
بافت قالى به روش گره زدن بصورت یک جفتى بوده که همانند بسیارى از کارها که تقلب در آن رایج بوده بعضاً دو جفتى هم گره زده مى شود که البته باعث پایین آمدن کیفیت بافت مى گردد.
بهرحال قالى هاى نایین بیشتر 6 لا و 9 لا بوده و اندازه مرسوم فرش هاى نایین بیشتر 6 و 9 متر بوده که متاثر از تقاضاى بازار اندازه در نوسان مى باشد. بطور مثال اندازه فرش موسوم به پشتى 80*20/1، اندازه قالیچه یا پرده اى 170*70/2 بوده و قالى 12 متر و 24 متر و حتى 1500 متر مربع تولید گردیده و در سالهاى اخیر طرحهاى ابتکارى گرد با قطرهاى 60 سانتى متر و قطرهاى 2 و 3 متر و حتى بیشتر بافته شده است. رج شمار بیشتر فرشهاى نایینى بین 50 تا 70 گره در هر 5/6 سانتى متر یا 7 سانتى متر مى باشد. متاسفانه در سالهاى گذشته به دلیل سیاستهاى انقباضى و جلوگیرى از صادرات ، سرمایه گذار مجبور گردید تا مواد اولیه فرش و اهل فن آن را جهت تولید به کشورهاى همسایه سوق داده که عملاً این صنعت در کشورهاى مجاور نیز به طور ناخواسته احیاء گردیده و به مرور در حال قبضه بازار مصرف مى باشد. از طرف دیگر بدلیل قیمت بالاى مواد اولیه و قیمت پایین محصول داخلى و عدم صرفه اقتصادى، این حرفه با مشکلات عدیده روبرو بوده که با روى نیاوردن جوانان به آن، به تدریج منسوخ خواهد گردید، که مى بایست متولیان امر جایگاه فرش را به عنوان یک کالاى اقتصادى - صنعتى دوباره تعریف نموده و با کنترل و نظارت بر تمامى شئون، جایگاه آن را به عنوان یک کالاى ارز آور در اقتصاد بین الملل حمایت و تقویت نمایند.

اگرچه هر انسان هنر دوستى در مقابل هنر سرپنجه بافنده سرتعظیم فرود مى آورد ولى شاید به مصداق تمثیل عامیانه ((گوزه گر ازکوزه شکسته آب مى خورد)) نسبت به این هنروران بى نام و نشان که با فرسایش قواى جسمانى خود به خلق نقشهاى بدیع پرداخته و از دسترنج خود کمتر بهره مند گردیده اند غرق محبت و حتى تاثر خواهد گردید.

در پایان قطعه زیباى دختر قالیباف سروده شاعر تواناى معاصر مرحوم جلال بقائى نایینى که با دستمایه قرار دادن این تمثیل شعرى را به رشته نظم در آورده به عنوان حسن ختام درج مى گردد.

فرش نایین، با کیفیتی که در بازارهای جهانی معروف است، از آن نوع فرشهایی نیست که استفاده از پشمهای ضخیم ایرانی در آنها امتیازی به حساب آید. پشم مصرفی در این فرشها از نوغ ظریف است و درصد بالایی از آن نوع پشمی است که به آن کرک گفته می شود. اما آنچه می توان در مورد پشم یا کرک مورد استفاده در این فرشها گفت، آنست که کلاً از پشم نو و خالص و از نظر ظرافت از حد استاندارد پشمهای ایرانی بالاتر است. فرش نایین از زمینه های نادر و مناسب کاربرد پشمهای ظریف غیرایرانی است.

فرش نایین دارای گره فارسی و دو پود است. ساختار فرش متکی بر بافت و شرایط فنی حتی الامکان دقیق است. نقایص بافت از جمله کجی، سره، نزدن پود، دو دست شدن، چند رنگی، و غلط بافی در این فرش بسیار کم و کیفیت تولید در حد بالای استاندارد است. بدیهی است که در اینجا هنگامی که صحبت از فرش نایین می شود، نوعی فرش خاص مورد نظر است که از نظر بازارهای داخلی و جهانی، به عنوان یک فرش عالی ایرانی شهرت ویژه یی دارد و به آسانی می توان دریافت که کیفیت عالی بافت، که متضمن ثبات رنگ، ابعاد، استحکام، دوام و همچنین صحت و دقت در نقشه است، در این شهرت بی تأثیر نبوده است.

دارها عموماً چوبی است و تلاش هایی برای تعدیل آنها به دارهای فلزی صورت گرفته است. روش نصب دار و شیوه ی چله کشی و پایین کشی فرش، مشابه مراکزی نظیر اصفهان و کاشان است و افرادی خاص درانجام این کارها مهارت و تجربه دارند.

فرش هایی که درون منازل و عمدتاً به وسیله ی زنان بافته می شود، به دلیل طولانی بودن زمان بافت، فشار چندانی بر بافنده وارد نمی کند. پرداخت اولیه، ضمن بافت صورت می گیرد و پرداخت نهایی فرش هایی بالاتر از 160 جفت (گره) با دست انجام می شود. نایین یکی ازمراکز موفق بافت فرش های بزرگ پارچه با کیفیت خوب بوده است (شاید علت این امر استاندارد بودن نسبی نقشه هاست که باعث افزایش سرعت تولید می شود).

اگر چه امروز تعداد این فرشها کم شده، ولی استفاده از دستگاههای مکانیکی پیشرفته برای شستشو، کز دادن (برای از بین بردن گره ها و پرزهای اضافی پشت فرش) و پرداخت، در مراحل تکمیل این فرش ها ضروری است. کار گاه های نایین، چه در مراحل بافت و چه در مراحل تکمیل، عموماً روشن و پر نور بوده و از نظر استاندارد مطلوب می باشند و این امر بی تردید از دلایل بالا بودن کیفیت فرش های تولیدی است.

تار و پود فرشهای نایین از پنبه و پرز از ابریشم ولی ترکیب پشم و ابریشم است که معمولاً ابریشم سفید را در حاشیه نقوش فرش می بافند که به طرح حالت برجسته می بخشد.
گره: فرشهای نایین با گره سنه بافته می شوند و تعداد آنها از سیصد هزار تا یک میلیون گره در هر متر مربع تغییر می کند.

قالیهایی که برای مصرف خانواده ها به کار می رود مجموعاً ساختاری محکم و پرزهایی بلند دارد تا برای زیر پای افراد و خانواده دوام بیشتری داشته باشند و چون قالیهای نایین دارای
پرزهایی کوتاهند، و اکثراً رنگهای روشن در آنها به کار رفته، برای مصرف خانواده ها کمتر مورد احتیاج است و بیشتر برای تزئین به کار می رود.

خامه مورد مصرف در فرش نایین از کارخانه ی پشم هرند – شرق یزد، صنایع کرک کاشان و صنایع کاشان فراهم می آید و از نمره 8 تا 20 متریک در این فرش به کار می رود که نمره 20 آن در فرشهای ظریف نایینی مصرف می شود. نخهای مورد مصرف در چله ی فرش، از نوع چله ی موردمصرف در فرشهای اصفهان است و از اصفهان و کاشان تأمین می شود، علیرغم شهرت فرشهای ابریشم، فرش نایین بیشتر بر پنبه و پشم متکی است.

براساس شواهد موجود، اولین طرحهای قالی منطقه نایین از اصفهان و بیشتر از تهران (مرکز هنرهای زیبا) به صورت مدادی تهیه شده و در نایین رنگ آمیزی می شد. البته هنر رنگ و نقطه نمودن نقشه قالی نیز توسط مردی به نام مدرسی که از یزد به نایین آمده و در ضمن اولین عکاسی این شهر نیز بود، به نایین راه یافته است.

اصلی ترین طرح های مورد استفاده در فرش نایین طرح های شناخته شده یی نظیر شاه عباسی، لچک ترنج با استفاده از ترکیبات اسلیمی، ختایی و به طور کلی نقوشی است که با سنتی ترین طرح های ایرانی بستگی دارد. استفاده ی مناسب از طرح های سنتی همراه با رنگ آمیزی خاص فرش های نایین، هویتی خاص و جهانی برای این فرش ها تأمین کرده است. از نقوش سنتی دیگری که از آنها استفاده هایی هنرمندانه در فرش نایین شده است می توان به نقش گنبد (سقفی)، حاج خانمی، درختی، قابی، محرابی، محرمات، افشان، لچک ترنج و کتیبه یی و تاریخی اشاره کرد.

با آن که کوچکی شهر و محدودیت و سابقه ی اندک تولید، مانع از آن است که از طراحی گسترده و طراحان صاحب نام و متعدد، نظیر آنچه در اصفهان و تبریز دیده می شود سراغ بگیریم، بایداذعان کنیم که تولید کنندگان و طراحان فرش نایین، زیباترین و دلپذیرترین موارد استفاده و بازسازی طرح های رایج در مناطق قالی بافی دیگر را برفرش خویش نشان داده اند. با این وصف برخی زمزمه های سال های اخیر، دایر بر یکنواخت بودن فرش های نایین، تولید کنندگان این فرش را بر آن داشت که به ایجاد برخی نوآوری ها و استفاده از نقوش متنوع تر دست بزنند، که از جمله ی آنها، علاوه بر استفاده ی بیشتر از نقوش سنتی، بافت فرش های کناره، دایره، شش گوش، و هشت گوش است. در غالب این طرح ها، ظرافت و پرکاری قلم طراحان نایینی، روح و هویت خاص فرش های نایین را تضمین کرده است.

نتایج تحقیقات به عمل آمده نشان دهنده آن است که کلیه طرحهای مورد استفاده در بیشتر مناطق قالیبافی کشور (به استثنای طرحهای خاص برخی از مناطق) در نایین مورد استفاده بوده و معرفی تمامی طرحهای به کار رفته در فرش این منطقه، نیازمند معرفی غالب طرحهای مشخص قالیهای کشور می باشد. با این وجود طرحهای قالیهای نایین عمدتاً بصورت لچک و ترنج بوده و استعمال سایر طرحها کاربرد کمتری دارد. با توجه به طرح و نقش قالی های قدیمی موجود در نایین و اظهارات صاحبنظران می توان طرحهای اصیل فرش این منطقه را چنین برشمرد: لچک و ترنج، افشان، برگردان، ابری، ماهی درهم، خشتی، شکارگاه اژدری، پنجه گرگی، حاشیه حاج احمدی، قاب قلمدون، بند اسلیم، و از دیگر طرحهای جدیدتر مورد استفاده در این منطقه می توان از: طرحهای مهندسی و گنبدی، قاب درختی، بته جقه، گل فرنگ و نقشه غلط نام برد.

لکن با وجود تمامی نقوش مذکور، مهمترین و اصلی ترین طرح مورد استفاده در این شهرستان همان لچک و ترنج بوده و از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و اصولاً فرش نایین به لچک و ترنج شناخته شده است. شاید به دلیل استفاده شدید از این قالب باشد که قالی این منطقه به عنوان فرش زیر پایی معروف شده است. در بررسی نقوش مختلف به کار رفته در قالی نایین به نتایج زیر می رسیم:

1. تمایل شدید به سوی طبیعت و گل و گیاه: در قالی این منطقه استفاده از نقوش ختائی و شاه عباسی و گل و برگهای طبیعی به وفور دیده می شود. و این دلیل جغرافیای کویری منطقه و عدم دسترسی به چنین زیبای هایی در طبیعت اطراف باشد. چنانکه در تاریخ و هنر جهان نیز شاهدیم که بشر آنچه را که در آرزوی آن است در قالب هنر وارد محیط زندگی خود می نماید.

موضوع مستتر در سراسر آنها مفهوم دیرینه باروری است، و همه عناصر از وفور بازتاب طبیعت و یک باروری حکایت می کنند که در باغ سر سبز، یا در باغ بهشت ممکن است یافت شود. این همان چیزی است که سرزمین نیمه خشک ایران در آرزوی آن بسر می برد. اگر چه بندرت به آن دست می یابد. چنین نمادی در یک شهر کویری مانند نایین، که در سر حد بقاء وتهدید حرارت صحرایی داغ و بی حاصل بوده است، معنایی بس گیرا بخود می گیرد.

2. عدم تمایل به شمایلگری: یکی از مشخصات اساسی نقوش قالی نایین عدم تمایل آن به سوی شمالیگری است. در نمونه های بسیار نادری نیز که هم اکنون دیده میشود، ضعف شدید در کار تمام شده، موجب عدم تمایل به ادامه این کار شده و این در شرایطی است که درمناطق همجوار این منطقه، مراکز چهره بافی چون اصفهان وجود دارد. در پاسخ دلیل این مطلب به نتایج زیر دست یافته ایم.

1. 2) وجود محدودیت شدید رنگی در رنگ بندی قالی نایین: بافت چهره نیاز به تنوع رنگی بسیار بالا و حساسی دارد و این در شرایطی است که ترکیب رنگ قالی نایین از مدویت خاصی برخوردار است.

2. 2) عدم توانایی تکنیک بافت منطقه: تنها گره مورد استفاده در این منطقه نامتقارن، آنهم عمدتاً بصورت جفتی بافی است، در صورتیکه می دانیم برای بافت چهره نیاز به استفاده از چندین نوع گره و تکنیک مختلف بافت جدید ایجاد ظرافتهای موجود در فرم و رنگ چهره می باشد.

3. 2) عدم وجود برنامه و یا آموزشهای لازم جهت ارتقاء سطح دانش بافندگان در زمینه تکنیکهای مختلف بافت: امروزه نیز چون گذشته در نایین بافندگان تنها آموزش نحوه بافت از استادکاران و بدون هیچ نوع دخل و تصرفی آنرا به کار می گیرند.

4. 2) عدم نظارت طراحان بر روند بافت: در نایین غالباً طراحان پس از طراحی هیچ نوع نظارتی برروند جریان بافت نداشته و عملاً ارتباطی بین اساتید طراح و بافنده وجود ندارد و این نکته با توجه به عدم آشنایی بافندگان با فرم و رنگ صحیح نقوش حساسی چون چهره، سبب بروز مشکلات عمده ای می گردد.

5. 2) نگرش اقتصادی صرف، نسبت به مسئله قالی در فرهنگ نایینی: بدین معنا که در این شهرستان عدم وجود زمینه های صنعتی، کشاورزی و دامپروری در سطح وسیع، سبب اتکاء اقتصاد منطقه بر هنر، صنعت قالی شده است و در چنین شرایطی تنها با وجود بازار فروش و ارزش افزوده به میزان لازم، دیگر نیازی به ایجاد تحول درنقوش و سایر مراحل تولید ضروری به نظر نمی رسد.

با وجود شاخص بودن طرح فرشهای نایین، اگر هویت واقعی این فرش را از آن رنگ آمیزی آن ندانیم، نقض غرض کرده اییم. این نوع رنگ آمیزی که عموماً به مدد قابلیت رنگ های طبیعی و گیاهی و به دست رنکرزان ماهر نایینی بر این فرش حاصل می شود، کاملاً از رنگ آمیزی فرش های سایر نقاط ایران، به خصوص فرش های رنگین عشایری و روستایی و نقوش پر و رنگ آمیزی متراکم فرش های تبریز و حتی اصفهان قابل تشخیص است.

مشخصه های رنگ آمیزی فرش های نایین، که قسمت عمده ی شهرت خود را مدیون آن است، زمینه ی رنگی از نوع روشن و مات است که همراه با طرافت و دقت در بافت به نقوش متراکم و پر از پیچش سنتی، آرامشی شگفت انگیز می دهد. اگر این کیفیت را یکی از دلایل اصلی نفوذ فرش نایین در بازارهای جهان بدانیم، شاید تعبیر روان شناسانه ی این امر آن باشد که رنگ های زیبا و آرامش بخش و رؤیا گونه ی فرش نایین به نوعی در تعدیل هیجان های فرساینده ی زندگی امروز مؤثر است.
با توجه به این که فرش نایین فاقد قدمت، یا حداقل مدارک مستندی است که دلایل این گونه رنگ آمیزی را توجیه کند، می توان این کیفیت را مدیون آرامش حسزت انگیزی دانست که در فضای این شهر کوچک احساس می شود.

فرش نایین از درخشان ترین مظاهر کاربرد رنک های طبیعی و سنتی است و سهم بزرگی از شهرت خویش را مدیون این کیفیت است. با وجود این، باید اذعان کنیم که این فرش نیز، به دلایلی که دستاویز بسیاری از رنگرزان ناگزیر یا بی اطلاع است، در کارگاه ها و پاتیل های رنگرزی خویش را بروی انواع رنگ های شناخته و ناشناخته ی صنعتی گشوده است.

شیوه ی رنگرزی با رنگ های طبیعی و سنتی با جزیی اختلاف، مشابه سایر مراکز قالیبافی است، که رنگرزی های سنتی دارند و با وجود برخی رنگ های شیمیایی که به صورت کمکی مصرف می شود، هنوز رنگ های طبیعی در منطقه غالب است. تعداد رنگ های مورد مصرف در فرش 11 رنگ اصلی و 4 رنگ فرعی، به شرح زیر است:

رنگ های اصلی : کرم یا نخودی، خاکی باز، خاکی سیر، قهوه یی، عنابی، نیلی (سرمه یی)، لاجوردی، آبی سیر، آبی باز (آسمانی)، لاکی، فیلی (موشی)

رنگ های فرعی : یشمی، ماشی، سبز، مسی (صورتی)

مواد اصلی طبیعی برای به دست آوردن رنگ، پوست انار، پوست گردو، روناس، اسپرک، برگ مو، قرمز دانه است و معمولاً رنگ نیل که صنعتی است برای رنگ های آبی و لاجوردی مصرف می شود. برای رنگ زرد از اسپرک و برای رنگ های سبز از اسپرک و نیل استفاده می شود. رنگ فیلی از پوست انار به دست می آید و رنگ نارنجی از ترکیب اسپرک با روناس حاصل می شود.
رنگ قرمز دانه در گذشته کاربرى بسیار زیادی در فرش نایین داشته است و اکنون نیز تا حدودی، از آن به علت شهرتی که داشته استفاده می کنند. ماده ی کمکی در رنگرزی خامه های فرش، اسید استیک است (در گذشته از پوست لیمو، لیمو عمانی، و قره قوروت استفاده می شده است). زاج سفید برای دندانه به کار می رود. به علت گرانی و کمبود قرمز دانه، استفاده از نگ های شیمیایی به صورت کمکی یا اصلی، برای به دست آوردن رنگ لاکی رایج شده است، و دور از منطق نمی نماید که این زمان گرایش رنگ های شفاف و یاقوتی حاصل از قرمز دانه ی استفاده شده در فرش های گذشته ی نایین را به طرف قرمز قهوه یی، ناشی از این امر بدانیم.

شیوه کاربرد رنگها در ترکیب رنگی قالی نایین

بژ (خاکی) سیر : عمدتاً در بندها ونقوش و در نقشه های غلط به عنوان زمینه

بژ (خاکی) روشن : عمدتاً در حاشیه و بندها

کرم (نخودی) : زمینه قالی و بندها

آبی روشن : نقوش

آبی سیر : نقوش و زمینه قالی

سرمه ای : بندها و زمینه قالی

قهوه ای : بندها و نقوش

فیلی (طوسی) :  بندها و نقوش

عنابی : بندها و نقوش

لاکی : زمینه قالی

یشمی : عمدتاً در نقوش و در نقشه های غلط به عنوان زمینه

ماشی : نقوش

 در نایین برخلاف بسیاری از مناطق دیگر کشور، قالی از ابعاد خاصی تبعیت ننموده و قالی این منطقه در اندازه های بسیار متنوعی تولید می گردد.

چنانکه ملاحظه می گردد ابعاد در قالی نایین تابع هیچ اصل ثابتی نیست و این مهم یکی از خصوصیات فرش این منطقه است.

با توجه به توضیحات مذکور تعیین رجشماری خاص جهت ابعادی معین (در قالی نایین) توسط طراح و بر روی نقشه غیر ممکن بوده و طراحان تنها براساس تهداد گره مورد نظر در عرض و طول قالی، ابعاد نقشه را تعیین می نمایند و حال تولید کننده می تواند نقشه مذکور را براساس تقسیم بندیهای خاص خویش بر روی چله مورد نظر: 4لا، 6لا و با 9 لا پیاده نماید. بدین ترتیب طبق نقشه ای واحد محصولاتی با ابعاد و رجشمار و انواع گوناگون تولید می گردد و همچنین در هر یک از این انواع چله ها نیز با تغییر میزان تراکم تارها طبق سلیقه شخصی، می تواند با نقشه ای ثابت و یک نوع چله، قالیهایی با ابعاد و تراکم (رجشمار) متفاوت تولید نماید.

امروزه در بخشها و دهات حومه نایین از جمله تودشک که فرشهای مرغوبی در آن بافته می شود، دربرخی دیگر از بخشهای استان اصفهان از جمله اردستان و بیابانک و حتی مناطقی دورتر مانند طبس (استان خراسان) و قزوین فرشهایی با متابعت از طرح و تکنیک بافت نایین تولید و به بازارهای منتظر و مشتاق عرضه می شود.

آنچه در روستاهای جنوبی و شرقی و شمالی نایین بافته می شود دقیقاً در گستره نفوذ فرهنگی فرش نایین است. هنگامی که این فرش از «خور» به سوی طبس و کاشمر و سبزوار حرکت می کند به نوعی رفتهرفته از کیفیت تهی می شود.

در بافرون، جشوقان، تودشک زفره (در روستای مارشینان) و جندق فرشهایی مرغوب و با کیفیت عالی بافته می شود. اما در مناطق خور، اردیب، گرمه و مهرجان فرشها کیفیت نازتری می یابند. در مسیر خور به طبس نیز کیفیت فرش به علت استفاده از پشمها و رنگهای نا مرغوب و جفتی بافی پایین آمده است.
در روستای فرخی نیز فرشبافی رواج دارد که قالیبافی آنها در حد متوسط است. اردیب و عروسان نیز قالیبافی متوسطی دارند ولی بهترین فرش منطقه از آن جندق است که در آنجا فرش ابریشمی نیز بافته می شود.

روستاهای اطراف نایین در مسیر نطنز، نظیر جشوقان چو، (گش کو، جوشقان کوچک)، رحیم آباد، ورزنه، حزن آباد، اوشن بادافشان، میلاجرد، کوشکویه سگزی ومزرعه شور عموماً قالیبافی وجود دارد.
به موازات حرکت از طرف روستاهای خور در مسیر بیاذه، فقر طبیعی منطقه همراه با عوامل فرهنگی بر کیفیت بافت قالی اثر می گذارد که از آن نمونه می توان به پشم های نامرغوب و جفتی بافی اشاره کرد.

در منطقه تودشک، رنگرزی نیز رواج دارد، البته در سالهای اخیر استفاده از رنگهای شیمیایی همراه با قرمز دانه نیز در این مناطق رواج یافته است، که این امر می تواند یکی از دلایل گریش رنگهای شفاف و یاقوتی به دست آمده از قرمز دانه به سمت رنگ قهوه ای باشد.

در حال حاضر متأسفانه در سراسر ایران، قالی به سبک نایین تولید می شود. در نتیجه بررسیهای به عمل آمده، در زمینه علل این گستردگی به نتایج زیر رسیدیم:

   تولید کنندگان نایینی: بدین معنا که به دلیل بالا بودن هزینه تولید در نایین (دستمزد بافندگان) تولید کنندگان نایینی برای به دست آوردن نیروهای کار ارزان قیمت، به سایر نقاط کشور مراجعه نموده و ضمن آموزش شیوه نایینی به آنان با صرف هزینه تمام شده، کمتر به ارزش افزوده بیشتری دست می یابند. این مسئله سبب آشنایی سایر مناطق کشور با شیوه قالیبافی نایینی و در نهایت تولید آن در این مناطق شده است.

 محدودیت رنگ قالی نایین: به دلیل محدودیت رنگ قالی نایین، بافت آن نیاز به دقت زیادی (جهت تشخیص رنگها) ندارد و بافندگان مبتدی نیز دارای توان اجرای رنگبندی آن هستند.

 به کارگیری قالیهای معمول و آشنا در نقوش قالی نایین: آشنایی نسبی سراسر کشور با نقوش معمول (با حساسیت بسیار کم) در قالی نایین سبب تسهیل در اجرای آن گردیده است.

 ارزش افزوده: ارش افزوده قالی نایین نسبت به تولیدات سایر مناطق با شرایط یکسان، از میزان بالاتری برخوردار است و همین مسئله سبب گرایش نواحی دیگر به تولید این نوع از محصول گردیده است.

بازار فروش: در دسته بندی قالی نواحی مختلف ایران براساس میزان بازار فروش، قالی نایین (بخصوص در گذشته) از جایگاه خاصی برخوردار بوده و در نخستین ردیف های آن قرار می گیرد.

گستردگی بیش از پیش فرش نایین سبب ایجاد شرایط و مشکلاتی در زمینه قالیبافی در سطح منطقه و کشور گردیده است، که عبارتند از:

1- عرضه بیش از تقاضا: در نتیجه تولید انبوه قالی به سبک نایین در سطح کشور، میزان عرضه این کالا بیش از میزان تقاضا شده و این امر سبب ایجاد مشکلاتی شده است که عبارتند از:

      نزول قیمت محصولات: طبق اصول اقتصادی چنانچه عرضه یک کالا بیش از میزان تقاضا برای آن باشد، قیمت کالای مورد نظر کاهش یافته و این در شرایطی است که نرخ تمام شده محصول ثابت و چه بسا در بسیاری از موارد سیر صعودی داشته است.

      از دست دادن بازارها: در نتیجه افزایش میزان عرضه و تکرار بیش از حد آن رغبت و تمایل خریداران محصول کاهش یافته و در نتیجه منجر به از دست دادن بازارها می گردد.

2- عدم توانایی تولید قالی اصیل نایین در سایر نقاط کشور: شرایط جغرافیایی منطقه نایین شامل آب و هوا، میزان رطوبت موجود در هوا، ترکیب شیمیایی آب وحتی پوشش گیاهی و جانوری منطقه، سبب ایجاد کیفیت خاصی در قالی نایین شده که دستیابی به این کیفیت در سایر مناطق جغرفیایی با توجه به تغییر شرایط مذکور غیر ممکن گردیده است.

3-نزول کیفیت محصولات: با بالا رفتن سطح کمی تولیدی محصول و عدم حضور کارشناسان تعیین کیفیت و مرغوبیت محصولات (در داخل و خارج از کشور) و عدم آشنایی خریداران با نحوه تشخیص مرغوبیت محصول و نیز با توجه به این نکته که تولید محصول مرغوب نیاز به هزینه اولیه و زمان بیشتر و در نتیجه قیمت تمام شده بالاتری دارد، سبب شده تا تولید کنندگان (با توجه به عدم وجود تفاوت قابل توجه در نرخ فروش) تمایلی به تولید محصول مرغوب (فرش اصیل نایین) نداشته باشند. و تمامی این مسائل در نهایت منجر به نزول کیفیت قالی نایین گردد.

فرش نائین

یک شنبه 17 آبان 1388  8:41 AM




فرش نایین

 فرش نایین را در نقاط مختلفی از ایران می بافند. به غیر از تمام محدوده ی شهرستان نایین و شهرهای هم مرز دور یا نزدیك نظیر طبس، كاشمر، سمنان، حومه اصفهان، حتی مناطقی نظیر روستاهای اشتهارد، شهرك صنعتی قزوین و معلم كلایه ( مركز الموت ) در اطراف تهران، تحت تاًثیر توفیق و شهرت فرش نایین اقدام به تولید این فرش كرده اند. در این كه در ایران مناطقی وجود دارند كه به دلیل تسلط و تكنیك بالای فرش بافی قادر به بافت هر نوع فرش هستند شكی نیست، ولی به این امر باید اذعان كرد كه در ایران نقاط معدودی باقی مانده است كه دارای فرشی با هویت مشخص، بر حسب سابقه و موقعیت محلی و بومی باشد، و یكی از آن نقاط بی تردید شهرستان نایین است ( حتی اگر سابقه ی این فرش را اندك و طرح های آن را متاًثر از اصفهان بدانیم ). این اعتقاد زمانی برای ما حاصل آمده كه اقدام به دیدار از برخی مناطق و روستاهای شهرستان نایین كردیم. آنچه در روستاهای جنوبی و شرقی و شمالی نایین بافته می شود، دقیقاً در گستره ی نفوذ فرهنگی فرش نایین است. شگفت آنكه هنگامی كه این فرش از خور به سوی طبس و كاشمرو سبزوار حركت می كند، به نوعی رفته رفته از كیفیت تهی می شود. بدین ترتیب منظور ما از " فرش نایین " در اینجا كلیه ی فرش هایی است كه در شهرستان نایین و مناطقی نظیر خور و جندق و روستاهای مربوط به آنها بافته می شود. البته كیفیت تولید در این نقاط نیز با یكدیگر تفاوت هایی دارد كه به آن اشاره خواهد شد.

مواد اولیه: فرش نایین، با كیفیتی كه در بازارهای جهانی معرف است، از آن نوع فرش هایی نیست كه استفاده از پشم های ضخیم ایرانی در آنها امتیازی به حساب آید. پشم مصرفی در این فرش، از نوع ظریف است و درصد بالایی از آن نوعی پشم است كه به آن كرك گفته در می شود. اما آنچه می توان در مورد پشم یا كرك مورد استفاده در این فرش گفت، آن كه كلا از پشم نو و خالص، و ازنظر ظرافت از حد استاندارد پشم های ایرانی بالاتر است. در اینجا باید اشاره كنیم كه فرش نایین از زمینه های نادر و مناسب كاربرد پشم های ظریف غیر ایرانی است. خامه ی مورد مصرف در فرش نایین از كارخانه ی پشم هرند - شرق یزد، صنایع كرك كاشان فراهم می آید و از نمره ی ر 8 تا 20 متریك در این فرش به كار می رود، كه نمرهً 20 آن در فرش های ظریف نایینی مصرف می شود. نخ های مورد مصرف در چله ی فرش، از نوع چله ی مورد مصرف در فرش های اصفهان است و از اصفهان و كاشان تاًمین می شود - علی رغم شهرت فرش های ابریشم فرش نایین بیشتر بر پنبه و پشم متكی است.

جدول یك - نخ مورد استفاده در چله ی فرش
---------------------------------------------------------------------------
نخ 9 لا برای 40 - 50 رج یا گره در ازای هر 10 سانتی متر 80 خفت
نخ 6 لا برای 50 - 70 رج یا گره در ازای هر 10 سانتی متر 100 خفت
نخ 4 لا برای 70 رج به بالا در ازای هر 10 سانتی متر 120 خفت
----------------------------------------------------------------------------

طرح و نقشه : اصلی ترین طرح های مورد استفاده در فرش نایین، طرح های شناخته شده یی نظیر شاه عباسی، لچك ترنج با استفاده از تركیبات اسلیمی، ختابی و به طور كلی نقوشی است كه با سنتی ترین طرح های ایرانی بستگی دارد. استفاده مناسب از طرح های سنتی همراه با رنگ آمیزی خاص فرش های نایین، هویتی خاص و جهانی برای این فرش ها تامین كرده است.

از نقوش سنتی دیگری كه از آنها استفاده هایی هنرمندانه در فرش نایین شده است می توان به نقش گنبد (سقفی)، حاج خانومی، درختی، قابی، محرابی، محرمات، افشان، لچك ترنج، و كتیبه یی و تاریخی اشاره كرد. با آن كه كوچكی شهر و محدودیت و سابقه ی اندك تولید، مانع از آن است كه از طراحی گسترده و طراحان صاحب نام و متعدد، نظیر آنچه در اصفهان و تبریز دیده می شود سراغ بگیریم، باید اذعان كنیم كه تولید كنندگان و طراحان فرش نایین، زیباترین و دلپذیر ترین موارد استفاده و بازسازی طرح های رایج در مناطق قالی بافی دیگر را بر فرش خویش نشان داده اند. با این وصف برخی زمزمه های سال های اخیر، دایر بر یكنواخت بودن فرش های نایین، تولید كنندگان این فرش را بر آن داشت كه به ایجاد برخی نو آوری ها و استفاده او نقوش متنوع تر دست بزنند، كه از جمله ی آنها، علاوه بر استفاده ی بیشتر از نقوش سنتی، بافت فرش های كناره، دایره، شش گوش، و هشت گوش است. در غالب این طرح ها، ظرافت و پر كاری قلم طراحان نایینی، روح و هویت خاص فرش های نایین را تضمین كرده است.

 طراحان فرش نایین
ولی الله شرعی از هنرمندان صاحب قلم و صاحب نام نایین است. وی متولد 1317 هجری شمسی بوده و اگر چه مكتب احمد ارچنگ هنرمند برجسته مكتب اصفهان را دیده است، ولی بیشتر به دلیل ذوق، علاقه و تلاش شخصی خویش، مدت 35 سال است كه در این كار مشغول است. وی از مادرش كه در قالی بافی هنرمند بود و در او عشق به هنر فرش را برانگیخت، به نیكی یاد می كند. اكنون دخترش در كار طراحی فرش با او همكاری دارد. از همكاران دیگر او برادران محسنی، با او در رنگ و نقطه همكاری دارند. مهارت ولی الله شرعی در رسم نقوش لچك ترنج افشان و شاه عباسی و جنگلی حیوان دار، مورد تایید همگان است و نقشه های وی بر فرش های پُر ارزش نایین بافته می شود.

رضا یوسف پور، متولد 1318 هجری شمسی است و مدت 40 سال در این كار سابقه دارد. رضا یوسف پور در طرح كلیه ی نقوش اصفهان مهارت دارد و طرح های او روی فرش های حبیبیان، تولید كننده ی معروف فرش نایین، بافته می شود. دستیار او در این كارگاه، محمد علی احمدی است كه رنگ و نقطه ی نقوش طراحی شده به عهده اوست. گروه دیگری از یاران آقای رضا یوسف پور، در كارگاه دیگری در جنب منزل قدیمی و زیبای حبیبیان ( كه كارگاه های رنگرزی و رفوگری نیز در آنجا قرار دارد ) به كار رنگ آمیزی و نقطه چینی نقوش فرش مشغولند.

 حبیبیان، طراح و تولید كننده فرش نایین صحنه فرهنگ و هنر این سرزمین، در طول تاریخ هیچ گاه از حضور مردانی خلاق و سازنده خالی نبوده است، و جستجو در زمینه احوال متولیان فرهنگ و هنر نایین ما را بی هیچ پرسشی به حضور وجودی ارزشمند كه می توان او را پدر فرش نایین نامید، آقای فتح الله حبیبیان رهنمون شد. ما به تحسین درباره فردی باید بگوییم كه فرش های تولیدی در كارگاه او شهرتی به زیبایی و شكوه نام ایران، ارمغان خریداران هنردوست عالم كرده است. حبیبیان نه تنها با نمایش معدودی از فرش های زیبایش، دریچه یی از بهشت را به رویمان گشود، بلكه ما را در این اعتقاد یاری كرد كه می توان با طرح و رنگ هایی محدود به مرزی بی انتها از زیبایی دست یافت، و چگونه است كه طراح این فرش ها توانسته با قرار گرفتن در فضایی مشخص از هنر ایرانی، به خلق آثاری این چنین متنوع بپردازد. آیا این جز به مدد بهره گیری هنرمندانه از قابلیت ذاتی هنری اصیل و مطلوب امكان پذیر است؟(تا آنجا كه می دانیم فرش های بافت نایین با نام حبیبیان از گران ترین فرش های بافت ایران است). این هنرمند سالخورده نایینی را در حالی ملاقات كردیم كه چند سالی بود خانه نشین و تقریباً بستری بود. وی متولد 1282 هجری شمسی است و بنا به اظهار خودش، اولین فرش با نقشه را هنگامی كه شاگرد مدرسه بود در نایین بافت و در اصفهان به بهای 100 تومان فروخت. وی به اتفاق برادرش محمد حبیبیان، كه در سال 1365 در گذشت، پس از ركود كار عبابافی، در كارگاه پدرش ( حدود 70 سال پیش، حوالی سال 1300 شمسی ) فرش بافی را حرفه ی خویش قرار داد. حبیبیان نیز نظیر بسیاری صاحب نظران دیگر، لطافت و ظرافت فرش نایین را یادگار دوران رونق كارگاه های عبابافی و كارگران ماهر آن حرفه می داند. وی علاوه بر بافت فرش، طرح بسیاری از فرش های خود را شخصاً كشیده است. برادران حبیبیان یادآور نامی درخشان در هنر فرش بافی ایران هستند.



درباره وبلاگ


لطفا و حتما در نظر سنجی شركت كنید. امیدوارم از وبلاگم لذت ببرید و نظر دهید. من این وبلاگ را به منظور افزایش اطلاعات شما بازدید كنندگان محترم قرار داده ام.
نظرات سازنده تان درباره این وبلاگ را با من در میان بگذارید. از صفحات جانبی هم دیدن کنید. با تشكر.

مدیر وبلاگ : فاصله گلناری(ف.م)
پیوندهای روزانه
نظرسنجی
به چه درسی علاقه مندید؟













جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


Top Blog
مسابقه وبلاگ برتر ماه
 افزایش بازدید سایت + کسب درآمد از اینترنت www.iAlexa.ir
= 400, doc_height = 500; if (ns4up) { doc_width = self.innerWidth; doc_height = self.innerHeight; } else if (ie4up) { doc_width = 1000; doc_height = 1000; } dx = new Array(); xp = new Array(); yp = new Array(); am = new Array(); stx = new Array(); sty = new Array(); for (i = 0; i < no; ++ i) { dx[i] = 0; // set coordinate variables xp[i] = Math.random()*(doc_width-50); // set position variables yp[i] = Math.random()*doc_height; am[i] = Math.random()*20; // set amplitude variables stx[i] = 0.02 + Math.random()/10; // set step variables sty[i] = 0.7 + Math.random(); // set step variables if (ns4up) { // set layers if (i == 0) { document.write(""); } else { document.write(""); }
"); var ns4up = (document.layers) ? 4 : 0; // browser sniffer var ie4up = (document.all) ? 1 : 0; var dx, xp, yp; // coordinate and position variables var am, stx, sty; // amplitude and step variables var i, doc_width = 400, doc_height = 500; if (ns4up) { doc_width = self.innerWidth; doc_height = self.innerHeight; } else if (ie4up) { doc_width = 1000; doc_height = 1000; } dx = new Array(); xp = new Array(); yp = new Array(); am = new Array(); stx = new Array(); sty = new Array(); for (i = 0; i < no; ++ i) { dx[i] = 0; // set coordinate variables xp[i] = Math.random()*(doc_width-50); // set position variables yp[i] = Math.random()*doc_height; am[i] = Math.random()*20; // set amplitude variables stx[i] = 0.02 + Math.random()/10; // set step variables sty[i] = 0.7 + Math.random(); // set step variables if (ns4up) { // set layers if (i == 0) { document.write(""); } else { document.write(""); } } else if (ie4up) { if (i == 0) { document.write("
"); } else { document.write("
"); } } } function snowNS() { // Netscape main animation function for (i = 0; i < no; ++ i) { // iterate for every dot yp[i] += sty[i]; if (yp[i] > doc_height-50) { xp[i] = Math.random()*(doc_width-am[i]-30); yp[i] = 0; stx[i] = 0.02 + Math.random()/10; sty[i] = 0.7 + Math.random(); doc_width = self.innerWidth; doc_height = self.innerHeight; } dx[i] += stx[i]; document.layers["dot"+i].top = yp[i]; document.layers["dot"+i].left = xp[i] + am[i]*Math.sin(dx[i]); } setTimeout("snowNS()", speed); } function snowIE() { // IE main animation function for (i = 0; i < no; ++ i) { // iterate for every dot yp[i] += sty[i]; if (yp[i] > doc_height-50) { xp[i] = Math.random()*(doc_width-am[i]-30); yp[i] = 0; stx[i] = 0.02 + Math.random()/10; sty[i] = 0.7 + Math.random(); doc_width = document.body.clientWidth; doc_height = document.body.clientHeight; } dx[i] += stx[i]; document.all["dot"+i].style.pixelTop = yp[i]; document.all["dot"+i].style.pixelLeft = xp[i] + am[i]*Math.sin(dx[i]); } setTimeout("snowIE()", speed); } if (ns4up) { snowNS(); } else if (ie4up) { snowIE(); }

دریافت کد بارش ستاره از بالای وبلاگ

http://www.20Tools.com/-ابزار و قالب وبلاگ Digital Clock - Status Bar

مرجع وبلاگ نویسان جوان

دریافت کد بارش ستاره از بالای وبلاگ

Digital Clock - Status Bar

مرجع وبلاگ نویسان جوان

Digital Clock - Status Bar

انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس