تبلیغات
به آینده امیدوار باشید - جاده ابریشم
وبلاگ-ساعت فلش
.clearfix { display:inline-block; } .clearfix:after { clear:both; content:'.'; display:block; height:0; visibility:hidden; } * html .clearfix { height:1%; } .clearfix { display:block; } .header-inn{ width:980px; margin:0 auto; background: #F2F2F2 url(http://www.mihanblog.com/public/public/user_data/user_template/402/1205032_photo_top.png) left center no-repeat; height:160px; position:relative; } .footer-inner{ width:980px; margin:0 auto; } .footer-inner p{ color:#fff; font-size:14px; line-height:50px; } .menu_a a{ position:absolute; color:#dbdbdb; font-size:24px; } .menu_a a:hover{ color:#c6c5c5; } .menu-home{ right:540px; top:15px; } .menu_a .menu-em{ font-size:14px; right:652px; top:65px; } .menu_a .menu-con{ font-size:14px; right:390px; top:95px; } .menu-rss{ right:807px; top:95px; } .menu-atom{ right:911px; top:35px; } .cblike{ margin:4px 100px; } .cblike a { float:left; padding:3px; text-align:center; font-size:12px; color:#FFF; display:block; line-height:15px; text-decoration: none; } .cblike a.clike_plus { background-color:#009900 ; /*green #039B03*/ border-radius: 5px ; border-top-right-radius: 0px; border-bottom-right-radius: 0px; /*border:1px solid green; border-right:0px;*/ } .cblike a.clike_minus { background-color:#CC0000; border-radius: 5px ; border-top-left-radius: 0px; border-bottom-left-radius: 0px; /*border:1px solid red; border-left:0px;*/ } .cblike a.clike_minus:hover { background-color:red; text-decoration: none; }
ابزار حدیث حق
.cblike a.clike_plus:hover { background-color:green; text-decoration: none; } .cblike a span{ font-weight:bold; font-size:13px; color:#fff; }

جاده ابریشم

دوشنبه 9 مرداد 1396 11:11 ق.ظ

نویسنده : فاصله گلناری(ف.م)
ارسال شده در: تاریخی ،
مشکلات طی کردن مسیرها
      تا نیمه اول قرن 20 برای مسافرت در مسیر ایران چین،  که به جاده ابریشم معروف شده است،  مجبور بودند در خجند،  بارکش های خود را عوض نمایند،  و با بارکش های پامیری از خجند و مسیر دره فرغانه،  که خود مصیبتی بود،  به کاشغر مرکز آدم های رنگارنگ و اقوام گوناگون بروند.  سپس از کاشغر با اسبها و شتر های کوتله پشمالوی اویغوری،  به تورفان بروند،  و از تورفان برای عبور از آلتایی دوباره بارکش های مخصوص آن دیار را می خواستند،  تا به صحرای گبی برسند،  دوباره تعویض بارکش،  تا بعد از عبور از گبی باز هم تعویض بارکش،  تا بعد از یک سال مسافرت خسته کننده،  به پکن برسند.  همانگونه که می بینید چندین مرحله تعویض اسب و شتر و گاو باربری لازم است،  تا جاده سمرقند به پکن طی شود،  هیچ کدام از این حیوانات بدلایل تربیتی و جغرافیایی،  نمی توانستند مسیر دیگری را طی کنند.  در ضمن چنین مسیری برای امور تجاری،  حتی برای گرانترین جنس مانند ابریشم،  مقرون به صرفه نبود،  بلکه ابریشم چین استان ایران بود،  که در اروپا ابریشم چینی می گفتند،  و در قرون جدید تصور کردند کشور چین است.
جاده ابریشم
      اسب و شتر و کلیه حیوانات بیابان های گرمسیری،  متفاوت از حیوانات سردسیر و متفاوت از کوهستانی ها هستند.  بود و باش،  خورد و خواب آنها متفاوت است،  کسانی که دروغ حمله مغول و این و آن را به ایران نوشته اند،  هیچ کدام این مراحل را در نظر نگرفته،  مراحلی که در هر سمت جغرافیایی داستان و تعریف خودش را دارد،  و همین جوری الکی تاریخ نوشته اند،  چون سوادش را نداشتند.  در باره این مسیرها و اسبها و شترها،  فیلم های مستند زیادی ساخته شده است،  چند روز پیش شبکه مستند ایران،  در این باره فیلمی نشان داد،  علاقمندان از شبکه مستند پیگیر تهیه این فیلمها شوید،  زیرا دانستن تمام این مسائل برای یک تاریخ دان مهم است.


مزیت نسبی کاروان‌سراها و احیای جاده ابریشم

وبلاگ > تاجیک، نصرت اله - چین به دلایل گوناگونی و از جمله پیروی از نظریه چینی برای رهایی از محدودیت‌های استراتژیکی، سرمایه‌گذاری هنگفتی در احیای جاده ابریشم نموده تا بتواند به برنامه‌های بلندپروازانه این کشور طی برنامه پنجمش که در سال 2015 منتشر شد با اجرای پروژه‌هایی در عرصه‌ تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری پاسخ دهد. این‌که هر کشور و یا قدرت اقتصادی جهان این اقدام چینی‌ها را از چه زاویه‌ای ببیند، این سرمایه‌گذاری را می‌تواند تهدید و یا فرصتی برای کشور و اقتصاد خود بداند. اما از آن‌جا که ایران یکی از مسیرهای عمده این جاده در گذشته بوده که از سه مسیر فرعی زمینی در داخل کشور و یک راه دریایی، غرب و شرق عالم را به هم وصل می‌کرده است لذا با ظرفیت‌هایی که در مملکت موجود است می‌توان در توسعه اقتصادی ایران از این اقدام چینی‌ها استقبال نمود.

زیرا اگرچه با توجه به حضور 65 کشور در این طرح بزرگ که شامل بیش از شصت درصد جمعیت جهان خواهد شد، مسیرهای تجاری جدیدی به روی محصولات چینی باز میگردد، اما بخشی از توسعه زیر ساختهای تجاری ایران نیز می تواند از قبل همکاری با این طرح شکل بگیرد. یک بال طرح یعنی کمربند اقتصادی جاده ابریشم، از چین آغاز و از طریق آسیای مرکزی ، ایران و ترکیه به اروپا منتهی می‌شود و دیگری جاده‌ی ابریشم دریایی قرن 21، چین را در طول مسیرهای دریایی به آسیای جنوب شرقی، آسیای غربی، خاورمیانه ، آفریقا و اروپا غربی پیوند می‌دهد. از مهمترین اهداف این طرح دسترسی چین به بازارهای مصرف در این مسیر و مصون سازی خود از تحولات استراتزیکی است.


فریدون وردی‌نژاد؛ سفیر پیشین ایران در چین نوشت: جاده ابریشم جدید یا همان طرح «یک کمربند، یک جاده» چین این روزها با شدت بیشتری همراه شده است.
 
چین برایش اجلاس برگزار می‌کند و سران کشورهایی را که در مسیر این جاده قرار دارند، دعوت می‌کند. حالا هم این کشورها برای بردن سهم بیشتری از این سفره، تلاش می‌کنند. ایران هم در این جاده نقشی مهم ایفا می‌کند.
سطح مناسبات دو کشور چین و ایران و ظرفیت‌های تعامل تهران- پکن از نگاه سیاسی در سطح قابل قبولی قرار دارد اما این مناسبات دارای ظرفیت‌هایی است که می‌تواند بسیار بالاتر از آن چیزی باشد که اینک شاهد آن هستیم. روابط ایران و چین از جهت اقتصادی و فرهنگی هنوز گنجایش توسعه زیادی دارد که به دلیل فقدان استراتژی و فراز و نشیب‌های موسمی، از ثبات و پویایی لازم برخوردار نیست و دو طرف باید اقدامات مؤثری برای رفع این مشکلات به عمل آورند. اقدام‌های ضروری برای اثربخش‌تر کردن مناسبات دو قدرت آسیایی و ایجاد شرایط مساعدتر می‌تواند شامل این قدم‌ها باشد:
 
اول: تبادل هیأت‌های تجاری در دو بخش دولتی و خصوصی افزایش یابد و بیشتر به آن توجه شود. این حرکت می‌تواند در قلب گردشگری تخصصی و تقویت دیپلماسی اقتصادی صورت گیرد.
دوم: با ایجاد یک مکانیزم مؤثر به تبادل اطلاعات به‌روز و فرصت‌های موجود در دو کشور همت بگماریم و در اصل قادر شویم اطلاعات، توانایی و تکنولوژی چین را به مردم و شرکت‌های ایران منتقل کنیم و شرکت‌های چینی هم از سطح فناوری، توانایی‌ها و ظرفیت‌های واقعی ایران مطلع‌تر شوند.
سوم: توسعه همکاری‌های بخش‌های خصوصی اقتصادی دو کشور و تقویت روابط در صنایع کوچک و متوسط چین و ایران یک ضرورت است.
تاریخ جاده ابریشم

جاده ای که امروزه دروغ پردازان تاریخ،  از چین به اروپا کشیده اند،  و می گویند جاده ابریشم است،  و کلی پرت و پلا درباره آن می نویسند،  که ابریشم کشور چین را به اروپا می برده است،  دروغ محض است.  استان چین ایران مرکز تولید ابریشم و انواع چینی و باروت بود،  و با جاده ای این محصولات به بقیه ایران در شرق و غرب و سپس اروپا می رفت.  این جاده بنام راه ری معروف بود،  ری بمعنی طولانی است،  مانند ری کشیدن برنج،  که دروغ پردازان تاریخی،  آنرا در 50 سال اخیر جاده ابریشم نامیدند،  و تولیدات استان چین ایران را از کشور چین معرفی کردند.  تمام آثار تاریخی حکایت از تولید گوگرد و باروت و ابریشم و سنگ های قیمیت در ایران،  و رفتن آنها به اروپا و شرق دور دارد،  نه از کشور چین که هیچ آثار تاریخی از آن در ایران بزرگ و غرب وجود ندارد.



دیدگاه ها : () 




برچسب ها: جاده ابریشم ، تاریخ جاده ابریشم ، درباره جاده ابریشم ،
دنبالک ها: ایران کجای جاده ابریشم ، ارگ ایران ،
آخرین ویرایش: دوشنبه 9 مرداد 1396 11:24 ق.ظ



راهبند
پنجشنبه 23 شهریور 1396 10:35 ق.ظ
سلام بسیار عالی وبلاگ خوبی دارید
بهگل
دوشنبه 9 مرداد 1396 11:24 ق.ظ
بهترین راستی من تا حالا روش های زیادی رو برای دیده شدن وبلاگم امتحان کردم.این آخری عالی بود.تو هم امتحان کن
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر