تبلیغات
به آینده امیدوار باشید - تشكیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی
 
به آینده امیدوار باشید
اطلب العلم من المهد الی اللحد ز گهواره تا گور دانش بجوی(حضرت محمد)
 
 
تشكیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) (1363 ش)
تشكیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) (1363 ش)

تشكیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) (1363 ش)

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گروهك‏های مختلف، دانشگاه‏ها و مدارس كشور را عرصه تاخت و تاز خود ساخته و روند تحصیل و تدریس را مختل كرده بودند. بسیاری از استادان منحرف، به كار مشغول بودند و هیچ تغییر بنیادی در برنامه و شیوه تدریس و تربیت و اهداف آنها رخ نداده بود. در نتیجه، دانشگاه‏های سراسر كشور برای مدتی تعطیل شد. پس از تعطیلی دانشگاه‏ها، به منظور ساماندهی به امور فرهنگی مدارس و دانشگاه‏ها، به فرمان امام خمینی(ره)، اولین تركیب شورای انقلاب فرهنگی تحت عنوان ستاد انقلاب فرهنگی شكل گرفت. با تشكیل این ستاد، علی رغم كارشكنی‏های برخی اشخاص و گروه‏های سیاسی، حضرت امام در سال 1360، از ستاد خواستند كه در باز شدن دانشگاه‏ها تسریع نماید. با بازگشایی دانشگاه‏ها، ضرورت توسعه و تعمیق كار این ستاد ایجاب كرد كه در نوزدهم آذر 1363، امام، رؤسای سه قوه و تعداد دیگری از اندیشمندان فرهنگی كشور را به اعضای آن بیفزایند. گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه، تزكیه محیطهای علمی و فرهنگی از افكار مادی، تحول دانشگاه‏ها و مدارس و مراكز فرهنگی و هنری بر اساس فرهنگ صحیح اسلامی، حفظ و احیاء و معرفی آثار و مآثر اسلامی و ملی از جمله اهداف این شورا و نیز تدوین اصول سیاست فرهنگی نظام جمهوی اسلامی و تعیین اهداف و جهت‏گیری برنامه‏های فرهنگی، آموزشی و علمی، تعیین مراجع برای طرح و تدوین برنامه‏های فرهنگی و علمی، تدوین ضوابط برای گزینش استادان و معلمان دانشگاه‏ها و نظارت بر امور كتاب‏های درسی و... از جمله وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی می‏باشند.





گفتگوی اختصاصی با رییس انجمن استادان زبان و ادب فارسی
محور انتقال فرهنگ ایران زبان فارسی است
اشاره: دکتر غلامحسین غلامحسین‌زاده، رییس انجمن استادان زبان و ادب فارسی است. این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در گفتگو با "نامه شورا"، نشریه خبری تحلیلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، از تداخل حوزه‌ها در برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های گسترش زبان فارسی سخن می‌گوید.

به عنوان نخستین پرسش، بفرمایید نقش و اهمیت زبان فارسی را در ابعاد مختلف اجتماعی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اهمیت زبان فارسی را می‌توان در چند بخش تقسیم کرد. اول نقشی است که در هویت فرهنگی ما دارد، دوم نقش آن در جامعه و سوم نقش آن در جامعه علمی.

در مورد نقشی که زبان در هویت فرهنگی ما دارد می‌توان گفت که محور ابزار انتقال فرهنگ ایران چه در داخل مرزهای سیاسی کشور و چه در خارج این مرزهای سیاسی ایران، زبان فارسی است. عاملی که فرهنگ ایرانی را در کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، قفقاز، آسیای مرکزی و مناطق فرهنگی ایران قدیم حمل می‌کند و ابزار انتقال آن محسوب می‌شود، زبان فارسی است. بنابراین عاملی که به لحاظ فرهنگی این مناطق و مردم را به هم مرتبط می‌کند، زبان فارسی است. فرهنگ مشترک ما در قالب زبان و ادبیات فارسی تجلی و تبلور یافته است. بر این اساس زبان فارسی به لحاظ فرهنگی و سیاسی بسیار حائز اهمیت است و عامل مهم پیوند ما با ملت‌ها و کشورهای منطقه است. در بخش دوم، زبان فارسی به عنوان ابزاری است که ادبیات ما را حمل می‌کند و ادبیات به واسطه آن تجلی یافته است. به لحاظ فرهنگی ادبیات فارسی یکی از درخشان‌ترین ادبیات‌ها در سطح جهانی و بین‌المللی و یکی از ابزار ما برای تعامل با جهان می‌باشد و در نتیجه ابزار نفوذ و قدرت ما در جهان محسوب می‌شود. به عنوان مثال ارتباط سیاسی نزدیک بین ایران و مصر وجود ندارد. سفارتخانه‌های دو کشور تعطیل است و تنها دفتر حفاظت از منافع در دوکشور فعال می‌باشد و حتی برخلاف انتظار ما مناسبات سیاسی بین دو کشور چندان خوب نیست. اما برعکس، ارتباط فرهنگی ما با بدنه علمی و دانشگاهی مصر بسیار نزدیک است. بسیاری از کتاب‌های ما، نه تنها در حوزه ادبیات کلاسیک، بلکه ادبیات معاصر ایران در مصر به عربی ترجمه و منتشر شده است. در بسیاری از دانشگاه‌های مصر رشته زبان و ادبیات فارسی تا سطح دکتری تدریس می‌شود. در دانشگاه‌هایی چون عین الشمس، قاهره، اسکندریه و... زبان و ادبیات فارسی تدریس می‌شود و تعداد اساتید زبان و ادبیات فارسی در برخی از این دانشگاه‌ها از بعضی از دانشگاه‌های ایران نیز بیشتر است. این موضوع باعث شده است که دو ملت ایران و مصر، فارغ از جریان‌های سیاسی به هم نزدیک باشند. وضعیت مشابهی در اروپا و آمریکا وجود دارد. مثلا مثنوی معنوی و آثار مولانا در سال‌های متفاوت در صدر کتب ترجمه شده ادبیات ملل به زبان انگلیسی در کشور آمریکا به لحاظ تیتراژ انتشار بوده است که این به معنای حضور فرهنگ و اندیشه ما در آمریکا می‌باشد. همینطور در اروپا نیز وضعیت مشابهی داریم. بسیاری از افراد در سراسر جهان بیشتر به لحاظ علاقمندی به فرهنگ ایران و ارتباط فرهنگی که با آنها داریم، به ایران علاقمند هستند. زبان فارسی عاملی است که این فرهنگ را حمل می‌کند. بنابراین چون فرهنگ ما در خارج از کشور، عامل پیوند ما با دیگران و تصحیح نگرش‌های بد در خارج از کشور می‌شود، زبان فارسی یکی از ابزار‌های قدرت ما در سطح بین‌المللی خواهد بود.

زبان فارسی همین جایگاه را از نظر پیوند بین اقوام مختلف در داخل ایران دارد و یکی از محورهای وحدت ما در داخل کشور زبان فارسی است. بحث‌های مختلفی در خصوص تعیین محور وحدت‌بخش در داخل کشور مطرح بوده است؛ دین، مذهب، زبان عوامل مختلفی بودند که به عنوان محور وحدت‌بخش مطرح می‌شدند اما مباحث و اتفاق نظرها بر عامل زبان و ادبیات فارسی قرار گرفته است. بنابراین زبان و ادبیات فارسی تنها زبان مورد استفاده در گفتگو نیست بلکه در حوزه کارکردهای فرهنگی، سیاسی و هویت ملی دارای نقش ویژه و به سزایی می‌باشد.

با توجه به جهانی شدن و روابط بین ملت‌ها زبان فارسی با چه تهدیداتی روبرو است و چگونه می‌توان با این تهدیدات مقابله نمود.

هر چیزی که باعث شود تا زبان فارسی نقش زنده و پویای خود را از دست بدهد به آن آسیب می‌رساند. این تهدید‌ها در تمام شقوقی که پیش از این در مورد نقش زبان فارسی برشمردم، قابل بررسی است. در سطح بین‌المللی، اگر ما زبان فارسی را در حوزه فرهنگی ایران قدیم پویا و زنده نگه نداریم، زبان فارسی از یک ابزار ارتباط زنده به یک ابزار ارتباط مرده تبدیل می‌شود و این عامل هویت‌بخش را از دست می‌دهیم. بنابراین تهدیداتی که زبان فارسی را در سطح بین‌الملل تهدید می‌کند، کاهش رواج زبان فارسی در این حوزه، چه خود زبان و چه آثار مکتوب و خط فارسی می‌باشد. مثلا در تاجیکستان با وجود اینکه زبان فارسی استفاده می‌شود اما خط آنها سیریلیک است؛ بنابراین با وجود اینکه آثار ادبی وجود دارد اما تاجیک‌ها نمی‌توانند مستقیما آنها را بخوانند و وقتی یک اثر ادبی به سیریلیک ترجمه می‌شود به غیر از اینکه از جذابیت آن کاسته می‌شود خواننده مجبور است متاثر از نوع خواندن کسی که خط فارسی را تبدیل به سیریلیک کرده است، آن اثر را بخواند. کلمات فارسی گاهی به شکل‌های مختلف خوانده می‌شوند و معانی متفاوتی می‌دهند و گاهی هم غلط خوانده می‌شوند و زمانی که خوانش‌های مختلفی برای یک کلمه وجود دارد، در این فرآیند تبدیل خط فارسی به سیریلیک تبدیل به تنها یک نوع شیوه خوانش می‌شود. اینها آسیبی است که زبان با آن روبرو است. بنابراین برای مقابله با این آسیب‌ها، سه محور گسترش زبان، آموزش زبان و خط باید مورد توجه و فعالیت قرار بگیرند. هر سه این محور‌ها در معرض تهدید هستند.


یادداشت اختصاصی فاطمه رهبر*/قانونی که زمین ماند!

نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی، از بی مهری به قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب مجلس هفتم انتقاد کرد.

متن یادداشت اختصاصی فاطمه رهبر برای پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه می آید:

مباحث مطرح شده در سایت های خبری و جراید و آمار مراکز مختلف در زمینه میزان ازدواج و عدم تمایل جوانان به ازدواج نشاندهنده این است که آمار ازدواج نسبت به سال های قبل کاهش پیدا کرده و زمانی که آمار ادواج کاهش پیدا کند علاوه بر بالا رفتن سن ازدواج با بالا رفتن توقعات جوانان نیز مواجه می شویم.

 تحصیل و اشتغال یکی از دلایل بالارفتن سن ازدواج است که در کنار این موضوعات، عوامل دیگری مثل مسایل اقتصادی قرار می گیرد که به کاهش آمار ازدواج دامن می زند ولی مهمترین عاملی که بی رغبتی به ازدواج را در جوانان ایجاد کرده است؛ تغییر سبک زندگی است که نقش اصلی را در کاهش آمار ازدواج ایفا می کند.

در گذشته وقتی جوانان به سن ازدواج می رسیدند دیگر مشکلات اقتصادی موضوع و دغدغه اول جوانان برای عدم ازدواج نبود و ان ها با تلاش و کوشش و یاری خداوند زندگی مشترکشان را آغاز می کردند و شرایط اقتصادی آن ها نیز رو به بهبود بود ولی الان با تغییر سبک زندگی، نگاه جوانان به مقوله ازدواج تغییر کرده است و باعث شده تا عدم انتخاب صحیح در زندگی آن ها رقم خورده و معیارهای ازدواج تغییر کند و با این روند در کنار کاهش آمار ازدواج متاسفانه با افزایش طلاق مواجه شده ایم؛ در حالی که اگر کسی مطابق با معیارهای دینی همسر خود را انتخاب کند به طور قطع زندگی مشترک ماندگاری خواهد داشت.

در دین مبین اسلام و آیات و روایات، ملاک هایی برای انتخاب همسر آمده است و در فرهنگی دینی ما همه این ملاک ها و معیارها تعریف شده است. ولی طبیعتا برخی از این ملاک ها با توجه به آداب و قومیت های مختلف متفاوت است و با تغییر سبک زندگی این ملاک ها و معیارها نیز تغییر پیدا کرده است. زمانی هم کفو بودن زوجین نسبت به هم از نظر تربیت و تحصیلات و سطح اقتصاد خانواده در معیارهای ازدواج به چشم می خورد ولی در حال حاضر این ملاک ها و معیارها تغییر کرده که در سایه این تغییر شرایط جدیدی به وجود آمده است که قوام زندگی را کمرنگ کرده و ملاک هایی که اساسی نیست و شناخت هایی که فاقد عمق است، جای خود را به معیارهای اصلی ازدواج داده است. در واقع ملاک و معیار بر اساس تاکیدات اسلام، ملاک های دارای ضابطه و یک چارچوب مشخصی است که در هم کفو بودن خلاصه می شود و می تواند سبب شود که زندگی جوانان با موفقیت بیشتری ادامه پیدا کند.

علاوه بر تغییر این معیارها با عدم آموزش مهارت های زندگی در سطح مدرسه و دانشگاه مواجه هستیم که جوانان را برای پذیرش نقش های جنسیتی به خوبی آماده کند؛ هرچند در کتب درسی اشاره مختصری به آموزش مهارت های زندگی شده است و یا در دانشگاه ها در قالب چند واحد، آموزش هایی در این زمینه به جوانان ارائه می شود ولی آن طور که شایسته یک جامعه اسلامی است به این مهارت ها توجه نمی شود در حالی که باید آموزش و پرورش و آموزش عالی برای آموزش مهارت های زندگی به جوانان از همان ابتدای شروع زندگی تا قبل از آغاز زندگی مشترک و در دوران اشنایی و قبل از شروع زندگی مشترک به صورت رسمی و در دوره نامزدی و بعد از ازدواج برنامه داشته باشد و مهارت هایی را به زوجین بیاموزند که حاصل آن ازدواجی ماندگار باشند و بتوانند خودشان را با هر نوع شیوه تربیتی، با شرایط موجود در زندگی مشترک هماهنگ کنند.

این آموزش ها که اصلی ترین هدف آن باید انتخاب درست باشد موجب می گردد که جوانان در زیر یک سقف مشترک به راحتی بتوانند اسیب ها و مشکلاتی را که در شرایط اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زندگی ممکن است برای آن ها به وجود بیاید حل کنند.

در واقع می توان گفت آموزش هایی که در مدارس و دانشگاه ها در خصوص مهارت های زندگی و ترویج ازدواج صحیح ارائه می شود بسیار تاثیرگذار است و در حال حاضر با توجه به افزایش شبکه های مجازی و دسترسی آسان این جوانان به شبکه ها و نرم افزارهای مختلفی که فضای گفتگو را در گروه های مختلف به راحتی فراهم می کند، باید این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه اکنون این شبکه ها فاقد مدریت صحیح است و جوانان ساعات زیادی از وقت خودشان را در این گروه ها مجازی می گذرانند.

یکی دیگر از دغدغه های ما که به طور قطع بالارفتن آمار ازدواج و کاهش طلاق را به همراه خواهد داشت؛ اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان است که در مجلس هفتم به منظور گسترش ازدواج آسان و فراهم کردن شرایطی که جوانان بتوانند در در سن مناسب ازدواج کنند؛ تصویب شد و امکاناتی در این قانون پیش بینی شده بود که جوانان بتوانند انتخاب آگاهانه ای داشته باشند و با شرایط بسیار راحت مراسم ازدواج را برگزار کنند ولی متاسفانه این قانون خوب مورد بی مهری دستگاه های اجرایی قرار گرفت و اجرا نشد و تنها دولت گذشته بخشی از این قانون را به شکل های دیگری مثل صندوق مهر امام رضا (ع) برای اختصاص وام و ساخت مسکن مهر برای زوجین جوان اجرا کرد که البته پرثمر بود ولی باز هم به طور کامل اجرا نشد در حالی که هدف قانون گذار ارائه یک بسته حمایتی برای تشویق و ترغیب جوانان به ازدواج بود تا آن ها بتوانند در کنار تحصیل، کار و حتی سربازی به امر ازدواج بپردازند و بخشی از مواردی را که مانعی برای ازدواج بود را رفع می کرد. متاسفانه این قانون حمایتی با نظر به اینکه خیلی از مسئولین آن زمان معتقد بودند که قانون خوبی است ولی مورد بی مهری دستگاه های مختلف قرار گرفته است. حتی مجلس شورای اسلامی ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی و ارتقای جایگاه این دو سازمان را به خاطر توجه بیشتر مسئولین به جوانان و مسایل مربوط به این قشر از جامعه صورت داد ولی با کمال تاسف و با وجود داشتن بودجه ای چند میلیاردی برای این وزارتخانه باز هم شاهد هستیم که به موضوع ازدواج جوانان در این وزارت خانه بی توجهی می شود و ما از وزارت ورزش و جوانان تنها چیزی که می شنویم تب داغ فوتبال است و این ها همه نشانگر این است که یک عزم ملی در دستگاه های دولتی در خصوص وضعیت ازدواج جوانان وجود ندارد.

به هر حال نکته قابل توجه این است که ازدواج صحیح در جامعه؛ ازدواج آسان و دور از تشریفات است که با یک انتخاب درست و در سایه آموزش مهارت های زندگی رقم می خورد و این نوع ازدواج نیز نیازمند قانون های حمایتی برای جوانان است تا اگر به هر دلیلی جوانی درامد کافی برای شروع زندگی مشترک ندارد و یا هنوز آن طور که باید برای شروع یک زندگی مشترک آماده نیست؛ حمایت شود. این حمایت در بعد معنوی از طریق برگزاری دوره های مختلف و مواردی است که قطعا باید به آن ها توجه شود و در بعد مادی نیز با انجام مراسم آسان و ساده و دور شدن از چشم و هم چشمی باید صورت بگیرد و وزارت ورزش و جوانان و متولیان امور باید در این خصوص اقدامات اساسی را مورد توجه قرار دهند و به طور قطع مجلس نیز به آن ها در این زمینه کمک خواهد کرد.


* نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی

در مورد خط، به عنوان مثال خط فارسی در پاکستان خوانا است چراکه خط اردو در پاکستان مانند خط فارسی هر دو ماخوذ از عربی و مشابه هستند. در افغانستان نیز به دلیل رواج خط فارسی و خط پشتو، که ماخوذ از زبان عربی است، خط فارسی قابل خواندن است. اما در تاجیکستان با وجود اینکه مردم همگی فارسی‌زبان هستند به دلیل استفاده از خط سیریلیک، تعداد کمی از افراد، نسبت به کل جمعیت، قادر به خواندن خط فارسی هستند. و این مساله حتی در میان افراد باسواد، با توجه به اینکه سطح سواد عمومی در این کشور بالاست، وجود دارد. این مساله در مورد کشورهای دیگر نیز صدق می‌کند و رواج زبان فارسی نسبت به گذشته به تدریج رو به کاهش است.

برای مقابله با این آسیب‌ها و تهدیدها، به برنامه‌ریزی دقیق علمی و تخصصی نیاز داریم. زمینه بین‌المللی این برنامه نیز ایجاب می‌کند که برنامه‌ریزی برای مقابله با تهدیدات پیش روی زبان فارسی با سیاست‌های خارجی، بین‌المللی و فرهنگی ما ممزوج باشد. یکی از برنامه‌های جمهوری اسلامی گسترش زبان فارسی در خارج از کشور است و یکی از وظایف اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور است. مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور از همان ابتدای تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال 1375 ایجاد شد. موسس این بخش بنده بودم و تا سال 1380 که برای ماموریت 4 ساله عنوان رایزن فرهنگی به ترکمنستان رفتم، مسئول آن مرکز بودم و همچنین عضو شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی به عنوان یکی از متولیان گسترش زبان فارسی در خارج از کشور، تا زمانی که به عنوان یک نهاد وجود داشت، بوده‌ام. بنابراین به عنوان یک فرد مطلع در این حوزه، اطلاع دارم که مراکزی وجود دارند که در این حوزه در حال فعالیت هستند. مراکزی مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت خارجه (تاحدودی)، مدارس ایران در خارج از کشور و آموزش عالی در این زمینه فعالیت می‌کنند. فعالیت‌هایی چون اعزام استاد به دانشگاه‌های خارج از کشور، پذیرش دانشجویان خارجی در ایران و آموزش آنها در دانشگاه‌ها و مراکز حوزوی همگی در جهت این هدف هستند. در تمام اسناد بالادستی نیز به اهمیت زبان فارسی و ضرورت تقویت و گسترش آن اشاره شده است. اخیرا نیز بنیاد سعدی در جهت این اهداف ایجاد شده است. بررسی اینکه آیا این نهادهای ایجاد شده ما را به مقصود رسانده است یا نه، نشان می‌دهد که برخی از حرکت‌ها در مسیر ایده‌آل بوده و برخی از اقدامات نبوده است. اگر برنامه‌هایی که در جهت گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور چه در حوزه فرهنگی ایران قدیم و چه در کل جهان اجرا شده‌اند، در یک پروسه بلندمدت از پیش از انقلاب تا به حال، بررسی شوند به این نتیجه می‌رسیم که این برنامه‌ها تنها زمانی که متخصصین، فارغ از جریان‌های سیاسی و اداری، کار و فعالیت کرده‌اند موفقیت‌آمیز بوده است و زمانی که فعالیت در این حوزه با جریان‌های سیاسی و اداری تداخل پیدا کرده است ناموفق بوده است. منظور از متخصص، متخصصان زبان و ادبیات فارسی است که آموزش فرهنگی و شیوه کار در خارج از کشور را دیده باشند. در جایی که این دو در کنار هم قرار بگیرند پیشرفت حاصل شده است و وقتی که نباشد، پیشرفت هم نیست. طبیعی است که یک مامور سیاسی و رایزن فرهنگی و یا سفیر نسبت به یک استاد زبان و ادبیات فارسی ناموفق‌تر است. متاسفانه برنامه‌ها برای گسترش زبان فارسی در این مسیر نیست.

چرا این اتفاق افتاده است؟

به این علت که اختیار این کار در دست نیروهای اجرایی است و از دست نیروهای تخصصی خارج است. در جاهایی تحت تاثیر عوامل سیاسی است مثلا سازمان فرهنگ و ارتباطات همیشه تابع سیاست‌های دولت حاکم است. نقش وزارت ارشاد هم در این قضیه ناچیز است. دولت‌هایی که تا به امروز روی کار آمده‌اند به لحاظ سیاسی با هم متفاوت بوده‌اند و برخی از این دولت‌ها متاسفانه تفکر سیاسی خاص خود را وارد این کار علمی- فرهنگی نموده‌اند. این مساله یک افت است. هر زمان که گرایش‌های سیاسی خاص تحت عنوان اداره کشور و حکومت و... وارد برنامه‌ریزی‌های علمی بشود و به عنوان اصل قرار بگیرد مشکل پیش می‌آید؛ مثل تغییر سلیقه‌ای رایزن‌های فرهنگی بنا به سلیقه دولت وقت! اینکه یک زمان رایزن را اصلا تغییر ندهند و زمانی دیگر این سیاست را پیش بگیرند که رایزن‌های فرهنگی تنها باید روحانی باشند، طبیعی است که فرد وقتی اعزام می‌شود در حوزه‌ای کار می‌کند که دغدغه فکری خودش ‌باشد و در آن زمینه تربیت شده است. این فرد حتی اگر وارد حوزه زبان و ادبیات فارسی بشود، حتی اگر آسیب نزند، ناوارد و ناموفق خواهد بود. من به علت اینکه مسئول بودم و با تمامی رایزن‌های خارج از کشور کار و با اساتید زبان فارسی در دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای خارجی ملاقات کرده‌ام و همچنین به عنوان مشاور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت می‌کردم، نمونه‌های زیادی از آسیب‌هایی که این افراد ایجاد کرده‌اند را سراغ دارم. زمانی که دولت دخالت کمتری در این برنامه‌ها داشته است و رایزن فرهنگی متخصص در این حوزه را اعزام کرده‌اند بهترین نتیجه حاصل شده است. زمانی که اساتید دانشگاه و افراد متخصص در حوزه زبان و ادبیات فارسی به این مراکز ارسال شده‌اند هم در زمینه زبان و ادبیات فارسی و هم در حوزه‌های فرهنگی دیگر خدمات شایسته‌ای را انجام داده‌اند. به علاوه حضور این افراد باعث شده است که تشنج‌ها یا حساسیت‌های سیاسی در محل ماموریت کمتر پدید آمده است. بنابراین زمانی که در کشورهای متعددی که به سیاست‌های فرهنگی ما حساسیت نشان می‌دهند، اساتید دانشگاهی به شیوه‌های علمی فعالیت می‌کنند حساسیت‌های کمتری نیز نسبت به فعالیت آنها ایجاد می‌شود و حتی برخی اوقات همکاری و تشویق می‌کنند و کارهایی که صورت می‌گیرد خیلی بیشتر از کارهایی است که دیگران انجام می‌دهند و نسبت به آن حساسیت پدید می‌آورند. چنین کارهایی باید از جانب برنامه‌ریزی‌های اجرایی، سیاسی و قانونی کشور تقویت بشود تا بتواند پیش برود.






نوع مطلب : فرهنگی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 4 شهریور 1396 12:57 ب.ظ
Ahaa, its good conversation about this article here at this weblog, I have read all that, so at this time me
also commenting at this place.
فاصله گلناری(ف.م)شما کی هستی؟Who are you
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


لطفا و حتما در نظر سنجی شركت كنید. امیدوارم از وبلاگم لذت ببرید و نظر دهید. من این وبلاگ را به منظور افزایش اطلاعات شما بازدید كنندگان محترم قرار داده ام.
نظرات سازنده تان درباره این وبلاگ را با من در میان بگذارید. از صفحات جانبی هم دیدن کنید. با تشكر.

مدیر وبلاگ : فاصله گلناری(ف.م)

فال حافظ

فال حافظ

فال حافظ

پیوندهای روزانه
نظرسنجی
چه گلی را دوست دارید؟













جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


Top Blog
مسابقه وبلاگ برتر ماه
 افزایش بازدید سایت + کسب درآمد از اینترنت www.iAlexa.ir
= 400, doc_height = 500; if (ns4up) { doc_width = self.innerWidth; doc_height = self.innerHeight; } else if (ie4up) { doc_width = 1000; doc_height = 1000; } dx = new Array(); xp = new Array(); yp = new Array(); am = new Array(); stx = new Array(); sty = new Array(); for (i = 0; i < no; ++ i) { dx[i] = 0; // set coordinate variables xp[i] = Math.random()*(doc_width-50); // set position variables yp[i] = Math.random()*doc_height; am[i] = Math.random()*20; // set amplitude variables stx[i] = 0.02 + Math.random()/10; // set step variables sty[i] = 0.7 + Math.random(); // set step variables if (ns4up) { // set layers if (i == 0) { document.write(""); } else { document.write(""); }
"); var ns4up = (document.layers) ? 4 : 0; // browser sniffer var ie4up = (document.all) ? 1 : 0; var dx, xp, yp; // coordinate and position variables var am, stx, sty; // amplitude and step variables var i, doc_width = 400, doc_height = 500; if (ns4up) { doc_width = self.innerWidth; doc_height = self.innerHeight; } else if (ie4up) { doc_width = 1000; doc_height = 1000; } dx = new Array(); xp = new Array(); yp = new Array(); am = new Array(); stx = new Array(); sty = new Array(); for (i = 0; i < no; ++ i) { dx[i] = 0; // set coordinate variables xp[i] = Math.random()*(doc_width-50); // set position variables yp[i] = Math.random()*doc_height; am[i] = Math.random()*20; // set amplitude variables stx[i] = 0.02 + Math.random()/10; // set step variables sty[i] = 0.7 + Math.random(); // set step variables if (ns4up) { // set layers if (i == 0) { document.write(""); } else { document.write(""); } } else if (ie4up) { if (i == 0) { document.write("
"); } else { document.write("
"); } } } function snowNS() { // Netscape main animation function for (i = 0; i < no; ++ i) { // iterate for every dot yp[i] += sty[i]; if (yp[i] > doc_height-50) { xp[i] = Math.random()*(doc_width-am[i]-30); yp[i] = 0; stx[i] = 0.02 + Math.random()/10; sty[i] = 0.7 + Math.random(); doc_width = self.innerWidth; doc_height = self.innerHeight; } dx[i] += stx[i]; document.layers["dot"+i].top = yp[i]; document.layers["dot"+i].left = xp[i] + am[i]*Math.sin(dx[i]); } setTimeout("snowNS()", speed); } function snowIE() { // IE main animation function for (i = 0; i < no; ++ i) { // iterate for every dot yp[i] += sty[i]; if (yp[i] > doc_height-50) { xp[i] = Math.random()*(doc_width-am[i]-30); yp[i] = 0; stx[i] = 0.02 + Math.random()/10; sty[i] = 0.7 + Math.random(); doc_width = document.body.clientWidth; doc_height = document.body.clientHeight; } dx[i] += stx[i]; document.all["dot"+i].style.pixelTop = yp[i]; document.all["dot"+i].style.pixelLeft = xp[i] + am[i]*Math.sin(dx[i]); } setTimeout("snowIE()", speed); } if (ns4up) { snowNS(); } else if (ie4up) { snowIE(); }

دریافت کد بارش ستاره از بالای وبلاگ

http://www.20Tools.com/-ابزار و قالب وبلاگ Digital Clock - Status Bar

مرجع وبلاگ نویسان جوان

دریافت کد بارش ستاره از بالای وبلاگ

Digital Clock - Status Bar

مرجع وبلاگ نویسان جوان

Digital Clock - Status Bar

انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس